blogy logo
login PRIHLÁS SA
BLOG dodo
ČLÁNKY
GALÉRIE
DISKUSIE
1
SLEDUJETE BLOG
come get some
kurenadvore



Štruktúra herného vývojárskeho tímu
pridal kurenadvore 14.3. 2011 o 12:07 (naposledy upravené 15.3. 2011 o 8:51)



Ako to v klasickom tíme funguje? Výroba počítačových je pre autorov práca a zamestnanie ako každé iné. Ak chceme vytvoriť predajnú a úspešnú hru nestačí, aby bola tvorená doma na kolene, keďže časy geniálnych jedincov a autorov sú preč.

 

V dnešnej dobe majú vývojárske tímy stovky zamestnancov, ktorí pracujú a jeden druhého dopĺňajú a komunikujú. Tím a môže skladať z veľkého množstva malých „buniek“, ktoré medzi sebou komunikujú a predávajú si informácie o postupe, zmenách, príbehu. Niekto sa sústredí na grafiku, druhý programuje umelú inteligenciu, tretí implementuje do hry už hotové dielčie časti. Teraz si prestavíme jednotlivé osoby a ich funkciu vo vývojárskom tíme.

 

Project director  - vedúci projektu


Osoba, od ktorej závisí smerovanie projektu ako aj jeho následný úspech, pretože sa podieľa na všetkých úkonoch spojených s hrou. Ak nie priamo, tak ich koordinuje a rozhoduje o ich pláne a následnom plnení. Má hlavné slovo v tíme a spolupracovníci sa riadia jeho pokynmi, ale tiež na neho spoliehajú a veria v jeho schopnosti. Je pre nich zároveň oporou. Popri riadení a koordinácii musí mať aj vlastnosti manažéra a schopnosť komunikovať na vysokej úrovni, konať rýchlo a reagovať flexibilne. V hernom svete a biznise by nemal tápať, ale mal by poznať zákonitosti a princípy fungovania herného tímu. Medzi jeho povinnosti patrí aj reprezentácia tímu v herných médiách, stretávanie sa s investormi, reagovanie na dotazy hráčskej komunity. Vedúci projektu je zodpovedný za konečnú podobu hry, ktorá musí byť v stanovenom termíne odovzdaná vydavateľovi.

Technical director a programmers - technický manažér a programátori


Skupina jedincov, ktorý sú zodpovedný za milióny riadkov zdrojového kódu, na ktorom je vystavané neskôr celá herná architektúra. Pri tvorbe používajú rôzne programovacie jazyky, ale nesmú sa špecializovať iba na jeden z nich, pretože pri tvorbe sú konfrontovaní výzvami, ktorých zvládnutie si vyžaduje zručnosť a schopnosť „prepínať“ medzi viacerými programovacími kódmi. V moderných tímoch je programovanie rozdelené medzi viacerých programátorov, ktorí si prácu delia podľa seba, prípadne podľa určitej špecializácie (engine, AI, algoritmy, skripty ) Pri programovaní sú konštantne zásobovaní informáciami zhora a dostávajú informácie z iných oddelení, napríklad od grafikov, gamed designerov, aby sa výsledná práca podobala na prvotnú víziu.


Art director a animator - grafici a animátori


Ich úlohou je pretransformovať prvotné myšlienky a skice do podoby, ktorá sa bude dať použiť na kostru, ktorú dodajú programátori. Patria sem aj level dizajnéri, ktorý sa starajú o výstavbu prostredia, v ktorom sa bude hra odohrávať. Delia sa po väčšinou na 2D a 3D grafikov a animátorov. Umelecké cítenie a nadanie je kľúčové pre túto pozíciu v tíme. Dá sa povedať, že každý je schopný naučiť sa ovládať napríklad photoshop, ale je iba málo ľudí, ktorí skutočne vedia precítiť a vytvoriť to, čo od nich očakávajú ostatní. Práca 3D grafikov je založená na vytvorení 3D modelov jednotlivých elementov v hre, ktoré sú následne oblečené do textúr vytvorených 2D grafikmi. Animátor vdýchne život do vytvorených modelov a začnú sa správať na základe inštrukcií naprogramovaných v technickom oddelení.


Audio team – zvukári

 
Dávno sú preč časy, kedy sa za vrcholný zvukový prejav považovalo pípanie PC speakeru. V dnešných tímoch sú zamestnávaní profesionálni zvukári a skladatelia, ktorých úlohou je nielen zostrojiť a skompletizovať zvukovú databázu pre danú hru, ale na druhej strane vytvoriť aj hudbu, ktorá bude hrať nielen na pozadí, ale svojim charakterom bude dopĺňať atmosféru hry. V hre nehrá jeden hudobný cyklus dookola, ale hudba sa dynamicky mení a prispôsobuje sa hernému dianiu a jednotlivým scénam. Práve toto dokresľuje atmosféru a pridáva hre ďalší rozmer.  Náplň jeho práce je veľmi pestrá.

Pri tvorbe zvukovej databázy je dôležité, aby jednotlivé zvuky neboli skopírované zo známych hudobných balíčkov, ale v rámci originality je potrebné ich vytvoriť priamo  nahrávaním reálnych zvukov a ich následnou editáciou.


Screenwriter - scenárista


Osoba v tíme, od ktorej sú vyžadované najnižšie technické zručnosti, ale musí to plne nahradiť kreativitou a schopnosťou písať perfektné príbehy. Jeho znalosť kľúčových herných príbehov a princípov patrí medzi prvotné podmienky pri určovaní jeho kvalít. Z prvotnej myšlienky musí logicky rozvetviť strom, podľa ktorého sa budú udalosti v hre ďalej rozvíjať. Zároveň jeho práca pomáha ostatným členom tímu predstaviť si ako bude hra charakterizovaná, čo dodáva jemnosť v tvorbe grafiky a hudby. Jeho práca spočíva v skompletizovaní kompletného scenára, rozvedeného do detailov a zároveň popisuje jednotlivé predmety, postavy a úkony. A čo sa bude ďalej od nich odvíjať.


Betatester


Ako z názvu vyplýva, ide o človeka alebo skôr tím ľudí, ktorí majú jednu jedinú úlohu. Hrať ranné verzie hry ešte pred vydaním a hľadať v nich chyby – bugy. Viackrát musí danú hru hrať, skúšať rôzne situácie, do ktorých sa môže hráč dostať, zisťovať ako sa hra správa v neštandardných situáciách a zároveň musí o všetkých chybách oboznamovať programátorov, ktorí daný problém vyriešia a betatester začína odznova. Ak hra už vo svojej finálnej verzii obsahuje  veľa chýba a niektoré tak fatálne, že znemožňujú jej dohranie, tak hráč vie, že nebola dôkladne skontrolovaná. Pri niektorých hrách sa stretávame aj s verejným betatestom, kde hráči majú možnosť sa podieľať na dolaďovaní a pripomienkovaní ich obľúbenej hry.

 

Každý vývojový tím má určité špecifiká, či to už je prístup ku práci, rozvrhnutie jednotlivých členov alebo spôsob, akým sa prezentuje na verejnosti, ale vo svojom základe dodržujú uvedenú kostru, ktorá býva doplnená o ďalších viac alebo menej potrebných členov tímu. Niektoré profesionálne tímy majú stovky zamestnancov a pracujú na vývoji viacerých titulov súčasne a produkujú hit za hitom, prípadne aspoň komerčne úspešné hry. Na druhej strane stoja tímy, ktoré majú iba zopár členov, ale vďaka svojej zohranosti aj s nižším rozpočtom dokážu prekvapiť hráčsku obec hitom. V tomto prípadne doslovne platí, menej je niekedy viac a kvantita nemusí zákonite prebiť kvalitu.



Prístupov 2630
Kvalita článku
(100%) hlasov 5

PRÍSPEVKY
SLEDUJETE
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Prihláste sa, alebo použite facebook login facebook login
ĎALŠIE ČLÁNKY V BLOGU
Názory & otázky
[ 15.3.2011] (príspevkov 4)
Štruktúra herného vývojárskeho tímu
[ 14.3.2011] (príspevkov 4)
Aká oldschool 3D karta?
[ 8.3.2011] (príspevkov 11)
Turok 2 TV shot
[ 27.2.2011] (príspevkov 0)
FPS alebo TPS
[ 27.2.2011] (príspevkov 7)
Poster na Mortal Kombat (1992)
[ 24.2.2011] (príspevkov 0)
PROLÓG alebo herné princípy
[ 22.2.2011] (príspevkov 5)
Začiatok snaženia
[ 22.2.2011] (príspevkov 7)
O nových médiách
[ 22.2.2011] (príspevkov 0)
História hier v kocke + moja prvá
[ 22.2.2011] (príspevkov 6)